4 Januari

Kallt i dag är det vrålkallt, och jag är jättegnällig då.. Gillar vintern om det håller sig runt -6 grader.. Maken han har varit i våran lokala slalombacke och sprutat snö nu inatt, så att den kan köra igång snart =D..  Grann kommunen som har haft en jättbra skidannlägning har i våras sålt hela liftsystemet efter några år med milda vintrar.. Är det ödets ironi att vi får kallt och snö iår..

Våran lokala backe är så billiga att åka i. Ett liftort/säsong kostar 150 eller om det var 200 kr.. Och visst håller ni väl med mig att ett liftkort inte är en onödig utgift.. Däremot om jag skulle tagit och beställt en resa till fjällen på sport/påsklovet det hade blivit dyrt..Och onödigt för jag behöver inte åka dit för att åka skidor  Ett moraliskt dilemma, men vill ej att barnen ska bli lidande så pga av shopstopp..  Det kommer de ej att bli, men däremot få mera ansvar vart deras veckopeng /månadspeng används till..

Sonen som kör MTB var orolig att ha inte skulle få en ny cykel till den här säsongen då han vuxit ur den gamla, men det behöver han ju, så det är INTE en onödig utgift.. Det blir däremot lättare att köpa cykeln pga av shopstopp då vi har lite mera pengar över..

Det kommer nog att bli många diskussioner i våran familj vad som är nödvändigt och inte nödvändigt vad som verklligen behövs.. *ler*

HAr man en 16 årig dotter så är det JÄTTE mycket som är VRÅL viktiga saker.. En mobiltefon måste ha MP3 och kamera med minst 2 megapixlar.. Själv är jag nöjd om jag kan messa och ringa, vi prioterier helt enkelt olika.. Där jag kan tycka att nya gardiner och en lampa som matchar är vikigare men hon inte bryr sig, bara lampan lyser och gardinerna är OK..

Ang dottern och shopstopp så har hon fått en månadspeng som hon ska KLARA sig på, enligt komsumentverket.. Då ska det räcka till kläder och dylikt, hygien artiklar köper jag.. Men undrar om konsumentverket känner min dotter ha ha.. Tror ändå att hon kommer att lära sig mycket av att ha ansvaret för det här..
Grabbarna som är 13,11 och 6 år. De kommer att få veckopeng, då jag själv kommer att avstå godis (och det kommer att bli hårt är sockerberoende ha ha) för det är inget jag behöver.. Så då får de välja själva om de vill köpa godis, gå på bio eller spara.. 13 åringen han är slösa och 11 åringen Spara.. Medans 6 åringen är nöjd om han får köpa tuggumi..

Nää nu ska jag ta hunden på en vända och det är svinkallt ute.. -18 brrrr.. Hunden som hger Peppe kommer inte att drabbas speciellt av shopstoppet.. Mat får han, även visst godis då det behövs vid träning .. Så han är nöjg med livet ändå..

Kramisar på er

Kommentarer
Postat av: Annica

Tycker det låter som en utmärkt plan det här med ert shopstopp. Speciellt för barnen som på så vis lär sig att förstå pengars värde. Tror säkert att det kommer bli många och långa diskussioner runt köksbordet ett tag framöver. Men även det är bara positivt. Säkert kommer det föra er samman mer som familj.

Fint! Jag försöker gärna göra något åt din blogg. Men som sagt. Kan endast göra själva headern. Där du idag har fyra fotografier. Ev klarar jag av att byta det randiga till enfärgat om du vill. Eller till något av mönstrena som finns på den här länken. http://www.snyggareblogg.se/category/bakgrunder/

Jag har gjort om två bloggar som du kan gå in och titta på. Så du vet om du törs ha mig karvandes i din blogg. ;-)

www.jalonen.blogg.se

www.puckat.blogg.se

Hör av dig igen om önskemål på hur den ska se ut. Om du vill ha med en bild, färg, mönster eller något annat.

Vi ska nog kunna koka ihop något!

Ha det gott så hörs vi snart igen!

2009-01-04 @ 19:10:22
URL: http://anja72.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Hej!



vad kul att du hittat min sida, jag blev glad för kommentaren, du får gärna länka, tack så mycket

2009-01-05 @ 00:36:56
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Thalina

När jag läste om ert shopstopp tänkte jag på min sons familj och de är nästan i samma ålder.Tror att 15-åringen kostar mest.Flickor i den åldern vill ju vara lika sina kompisarmed allt som hör till.Det var annat när jag växte upp.Då fick jag göra ärenden för att få en slant.Jaja jag kanske börjar bli gaggig eller också är det förkylningen som påverkar.Tack för din titt och kram THALINA

2009-01-05 @ 06:14:23
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Maria

Jo nog har det varit kallt så det räcker. -19 här nu sakta men säkert håller det på att bli varmare. -22 när jag vaknade.

2009-01-05 @ 10:32:18
URL: http://lofgrens.blogg.se/
Postat av: Ninni

Ni är jätteduktiga som ger in i ett sånt här projekt, för man (läs jag) köper ofta en massa onödigt.

Bara en sån grej som att gå på rea..jag kan köpa några topar bara för att det är billigt.

Sen kanske jag använder en(!?)...usch va dumt!



Liftkort är helt bortkastat på mig...var längesen jag susade ner för en backe, ja susade och susade kanske inte var rätt ord...jag är urusel..haha



Ha en skön dag..kramen



2009-01-05 @ 11:22:39
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Vi har också sett över ekonomin eftersom vi alltid har mindre över än vad vi skulle kunna ha. Vi har fem barn på heltid och ett varannan helg och alla har de ju krav. De är duktiga på att spara dock så jag tror att vårt omrörande i vad man behöver och inte behöver kommer funka bra (hoppas i varje fall).

2009-01-05 @ 11:23:23
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Maria

Jo man får nog se över den ekonomiskabiten. Man hör att alla fått det kärvare nu. Jag ska inte klaga jag bor billigt men dom andra utgifterna är ju trots allt lika mycke. Jag klarar mig så nu ska jag inte gnälla.

Trevlig kväll önskar jag dig.

2009-01-05 @ 15:40:37
URL: http://lofgrens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0